Sluisje Schalkwijkse Wetering bij Prinses Beatrixsluis probleemloos verplaatst

Beheerder Beatrixsluis 06-07-2017

Op donderdag 6 juli is het vierde en laatste deel van het sluisje Schalkwijkse Wetering ongeschonden op zijn nieuwe plek aangekomen. Daarmee is wederom een zwaar object van de Nieuwe Hollandse Waterlinie succesvol verplaatst.

Sinds 3 juli is het sluisje van zo’n 1,4 miljoen kilo in vier delen verplaatst. 

De verplaatsing is een paar dagen eerder afgerond dan was gepland. Ruimte voor eventuele onzekerheden bleek niet nodig te zijn.
Het sluisje was de derde in de reeks van objecten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie die ruimte moeten maken voor de bouw van de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal.  We hebben van deze bijzondere verplaatsing een timelapse filmpje gemaakt die u hier kunt bekijken.

1,4 miljoen kilo in 4 etappes
De vier delen van het sluisje liggen nu 120 meter ten oosten van zijn oorspronkelijke plek. De verplaatsing door aannemerscombinatie Sas van Vreeswijk verliep vlekkeloos en ging ook hier weer met behulp van een groot hijsportaal op 128 wielen. De 4 delen van het sluisje zijn in 4 dagen tijd verplaatst. Iedere deel was ongeveer 2 uur onderweg en moest op zijn route 2 keer een bocht maken. In totaal weegt het sluisje 1,4 miljoen kilo en is ongeveer 32 meter lang, 7 meter breed, 6 meter hoog. Hij komt in de waterzone van de gemeente, net boven water te liggen.

Anders
Het sluisje is een heel ander object dan de reeds verplaatste kazematten. Dat maakt dat ook de verplaatsing voor een deel anders werd aangepakt.

In delen
Meest in het oog springende verandering in aanpak is dat het sluisje in vier delen is verplaatst en niet in zijn geheel. Dit is omdat de lange U-vorm waaruit het sluisje bestaat, de constructie kwetsbaar maakt en een verplaatsing in delen op een meer gecontroleerde manier kon gebeuren. 

Stalen frame
Een ander verschil is dat het sluisje onder water is vrij gegraven en dat de palen onder water zijn doorgezaagd. Door het op de  bestaande locatie op te hangen aan een stalen frame dat op damwanden van de bouwkuip rustte, konden duikers dit werk veilig doen. Het Mammoet hijsportaal tilde de sluisdelen compleet met stalen frame uit het water en hing deze op de nieuwe locatie op aan een set verhoogde damwanden. 
De volgende stap is het storten van de kolommen als fundering onder de sluis. De sluisdelen komen uiteindelijk te rusten op deze kolommen en de damwanden worden dan weer verwijderd. 

Nieuwe Hollandse Waterlinie
In totaal maken drie kazematten, deze schutsluis en een duikerhoofd ruimte voor de verbreding. Zij zijn deel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het is een uniek stuk cultuur-historisch erfgoed in Nederland, dat niet alleen de status van rijksmonument heeft maar ook is genomineerd voor de status van UNESCO Werelderfgoed. Kazematten Vreeswijk Oost en Schalkwijkse Wetering zijn al verplaatst in respectievelijk februari en mei. De laatste kazemat (Houtense Wetering) verplaatst Sas van Vreeswijk naar verwachting begin augustus, het duikerhoofd nog in juli. 

Het sluisje gelegen in de Schalkwijkse Wetering maakt deel uit van de objecten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en had een functie voor de inundatie (onder water zetten). Het sluisje is een rijksmonument en werd ook gebruikt voor het schutten van particuliere bootjes naar het Lekkanaal.